Maxi Knallerter
og andre 'småting'..


Ham selv og hans Aprilia SR125 Scooter for godt 10 år siden.

 

Jeg har altid været fascineret af de helt små motorcykler, helst så små at de kan forveksles med knallerter og helst være max 100ccm. Okay. lidt større kan gøre det..
Faktisk bunder min interesse sikkert helt tilbage i det at kunne køre "smadder hurtigt" på en ulovlig knallert, øhhh.. Min gode gamle Stafette "Damemodel" med BFC motor kunne i 60-erne køre næsten 55 Km/t. Ohh rædsel :-O. Okay.. Topstykket var også 'filet' lidt..


Det er ikke min på billedet, men sådan så den næsten ud.
 

Nå, tiden gik og jeg blev 18, ikke nok med det, jeg blev også træt af hele tiden at skulle holde øje med panserne i bakspejlet, så i 64 tog jeg et MC kørekort (til vist nok 200 Kr.), det var rigtig mange penge den gang.

Min første MC var en DKW 250 'Ærtekoger', som jeg havde et par år og senere udskiftet med en VW Boble. Men så en dag midt i halvfjerserne faldt min hjerte pladask omkuld, da jeg mødte en Yamaha L2G hos en MC-forhandler i Hvidovre. En "FS1" i en 100 ccm. udgave.. Da den stort set passede reservedele med FS1-en, ja så 'Stylede' jeg den om til en 'FS1', se billede. Efter et par år blev den desværre stjålet.. Typisk :-(..

Jeg har her gjort en samling af 'Maxi-knallerter', knallerter som kræver kørekort til MC. Så nyd min samling, der er mange 'underlige' og sammenligninger med 30/knallerter :-D.



Min 'FS1-Stylede' L2G og --------> 


forbilledet, den rigtige FS1..

 Fandt lige endnu en til FS1 Stylet maskine denne gang på 'ScooterGalleriet'.. Her en YB100:

Her en Yamaha YB100 100 ccm. i orgn. klæder.

Yamaha L2G og FS1


Kræver MC kørekort, 100 ccm. 2 personer og en tophastighed på omkring 115 km/t.

 


Disse farver havde min også da jeg fik den.

Jo jo.. L2G og FS1 ligner skam hinanden en hel del (på nær motoren), her i 2 lidt 'ældre udgaver'.

 


Den skal opleves...
En FS1 fra England med 'pedaler', det kan man ikke? :-O. Som trøst måtte de køre 2 på den og 70 Km/t. Hvis du stadig er til FS1, så kig lige ind her: http://shop.yamahafs1.dk/


Endnu en Engelsk FS1 i 'Peter Pedal' version.

En lidt anden underlighed.. En YL1

 
Nu med 2 cylindere og 100 ccm. Waauv..


YL1's 'Storebror' Yamaha 200 Electric (med El-Start) på 200 ccm.


I rød version.


Fin 200 ccm. motor.


For nu at gøre forvirringen komplet, så er her en YL2. Mit øje ser en L2G? :-D.


Man kan da helt bestemt ikke leve uden sådan 2 ??

Hvis man vil lade sig nøje med lidt mindre?
Så er her en Yamaha YG1 på 'kun' 80 ccm.


YG1 på 'kun' 80 ccm.

Lidt mere Yamaha:

En 100 ccm.YL1 med 2 cylindere i de 'klasiske farver'.

En helt ny YB100 fra Parkistan, måske kan den købes den dag i dag (i Parkistan, så den skal importeres) ??

Vi slutter Yamaha her med noget helt vildt :-D...

Lige lidt 'Maxi-Knallertkørsel' fra YouTube:

Jeg håber at alle links stadig er aktive.

http://www.youtube.com/watch?v=Eo6vAvwVKdk

http://www.youtube.com/watch?v=r4MaSGWsEDs

http://www.youtube.com/watch?v=L9u3BLiWu0Q&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=lk2PSWdOHp0&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=ELSI81CFMy4&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=5Rc5gQm16D0&feature=related

Der er masser af 'Maxi-Knallert-videoer' på YouTube, søg selv.

Honda kan også... CD50 og S90


En sjælden 'gæst' i Danmark, Honda S90.
Kræver MC kørekort, 90 ccm. 2 personer og en tophastighed på omkring 90 km/t.

 


30/Knallertversionen her i landet, CD50.

 


MC/Versionen S90

'Outsider Versioner'.. En CD90 og en CA110. 90 og 110 ccm.


Eller hvad med en S50? Nu er forvirringen da komplet??

 


Lige en CD125. Nej nu bliver det sq til rigtige MCer  :-D. Men stilen fornægter sig ikke..

 

Lidt mere Honda

Endnu et billede af 50 ccm. versionen som også kørte i Danmark

Ja og hvorfor ikke også Honda. En Engelsk version i 'Peter Pedal' udgave

90 ccm. MC i en lidt nyere udgave, som der også kørte nogle af herhjemme.

Hovsa... Så smuttede vi lige op på 125 ccm. udgaven. Men igen, stilen fornægter sig ikke.

Her noget af det nyere. En DAX, som fås både som 50 ccm. og 125 ccm.

En 100 ccm. af Parkistansk oprindelse med en Honda ligende motor.

 

 

Suzuki laver også Maxi-Knallerter..


 
2 næsten ens Suzuki-er, en 100 ccm. Maxi-Knallert og en 50 ccm. 30/Knallert.
Det er næsten kun farven der har en anden lyd :-D.
En NY.. og en GAMMEL 100 ccm...

 

Kawasaki og de små MC-er..


Kawasaki's 100 ccm. Knallert.


Hovsa.. Her kom der lige 25 ccm-er for meget på.

 

Puch


Puch har en lidt speciel historie.

Den her viste øhh-scooter er 30/Knallert, men i de 'glade 60-ere' kunne den også fås som en MC (Maxi-Knallert). Den eneste synlige forskel på de 2 udover nummerpladen var farven, ('Fisegrøn' i stedet for som vist her 'Fiseblå'. Man måtte køre 2 på den og den kunne køre omkring en 70 - 80 Km/t og krævede selvfølgelig MC-Kørekort.

Jeg har desværre kun kunne finde et billede af 30/Knallert versionen :-(.

 

Kreidler Florett



Mange Kreidler ejere har 'fjernet plomben', tilsat flere 'ccm-er' og fået indregistreret deres knallerter som Maxi-Knallerter.
Der findes ligefrem en dansk klub for den slags foretagsomhed.
Kig ind her: http://www.kreidlerreg.dk/

Lidt af hvert...



En Yamaha 100 ccm. 'Outsider' Hmm.. Lidt for meget MC


En sprit ny Kineser 125 ccm.

En til 100 ccm. i MC design..

Og atter en....

Sammenligning mellem min SR125 og en SR50 45/scooter.

Set bagfra. Kun nummerpladerne fortæller hvem der er hvem..

Mine scootere gennem tiderne...


En sød lille Suzuki Adress 100 havde jeg et par år først i 90-erne


Min igennem 10 år trofaste 'knallert', en Aprilia SR125 ombygget til 172 ccm. Maxfart 'over 130 km/t'.
Blev erklæret 'totalskadet' efter et dumt 'Low Speed uheld' med en dum hund
(hunden lever stadig i bedste velgående), men det gør SR125eren nok ikke :-( .


Jeg må indrømme at min opfattelse af 'knallert-størrelser' 'groede' pludselig lidt.
Her et billede af min daværenden Aprilia City cube på 300 ccm.


Ja ja... Det kan blive småt for enhver. SYM 100. Jeg måtte gå ned i 'vægtklasse'
p.g.a. en 'knust skulder'. Den er noget lettere at håndterer når man trækker rundt med den, 94 kg. kontra 150 kg.
Men lidt for langsom i trafikken, godt max 80 km/t. på en god dag.


Lige nu og med min nuværende, er jeg dog gået lidt op i 'vægtklasse', PGO 4-takt 150 ccm.
I øvrigt den mest stabile jeg har haft til dato med kun 1 fejl.
Kørelyset kunne godt være kraftigere.
PS: Man skal endelig huske,
ikke at røre gashåndtaget når man 'koldstarter', men ellers en dejlig stabil 'knallert'.
Jo det er fristende lige at snuppe cykelstien hvis der er 'bilkø' :-D.


Og til sidst... Lidt F1 'MC-knallerter'......


De er da søde :-).


 Og sidst, disse herlige billeder..
Stammer fra: http://knallertforum.dk/forum/

http://knallertforum.dk/download/yamaha/Guide_til_registering_af_Yamaha_FS1_som_%20MC__Vers1.0.pdf

Hvis nogen har tilføjelser eller rettelser til denne side, så er de velkomne til at skrive til mig. ***jansteendk'a'hotmail.com***