Maxi Knallerter
og andre
'småting'..
|
Jeg har altid været fascineret
af de helt små motorcykler, helst så små at de kan forveksles
med knallerter og helst være max 100ccm. Okay. lidt større kan gøre det..
Faktisk bunder min interesse sikkert helt tilbage i det at kunne køre "smadder hurtigt" på en ulovlig knallert, øhhh.. Min gode gamle Stafette "Damemodel" med BFC motor kunne i 60-erne køre næsten 55 Km/t. Ohh rædsel :-O. Okay.. Topstykket var også 'filet' lidt.. Det er ikke min på billedet, men sådan så den næsten ud. Nå, tiden gik og jeg blev 18, ikke nok med det, jeg blev også træt af hele tiden at skulle holde øje med panserne i bakspejlet, så i 64 tog jeg et MC kørekort (til vist nok 200 Kr.), det var rigtig mange penge den gang. Min første MC var en DKW 250 'Ærtekoger', som jeg havde et par år og senere udskiftet med en VW Boble. Men så en dag midt i halvfjerserne faldt min hjerte pladask omkuld, da jeg mødte en Yamaha L2G hos en MC-forhandler i Hvidovre. En "FS1" i en 100 ccm. udgave.. Da den stort set passede reservedele med FS1-en, ja så 'Stylede' jeg den om til en 'FS1', se billede. Efter et par år blev den desværre stjålet.. Typisk :-(.. Jeg har her gjort en samling af 'Maxi-knallerter', knallerter som kræver kørekort til MC. Så nyd min samling, der er mange 'underlige' og sammenligninger med 30/knallerter :-D. |
|
|
|
Fandt lige endnu en til FS1 Stylet maskine denne gang på 'ScooterGalleriet'.. Her en YB100:
Her en Yamaha YB100 100 ccm. i orgn. klæder.
Yamaha L2G og FS1
|
|
|
|
|
Jo jo.. L2G og FS1 ligner skam hinanden en hel del (på nær motoren), her i 2 lidt 'ældre udgaver'. |
Endnu en Engelsk FS1 i 'Peter Pedal' version. En lidt anden underlighed.. En YL1
Hvis
man vil lade sig nøje med lidt mindre?
Lidt mere Yamaha: En 100 ccm.YL1 med 2 cylindere i de 'klasiske farver'. En helt ny YB100 fra Parkistan, måske kan den købes den dag i dag (i Parkistan, så den skal importeres) ?? Vi slutter Yamaha her med noget helt vildt :-D... |
http://www.youtube.com/watch?v=Eo6vAvwVKdk
http://www.youtube.com/watch?v=r4MaSGWsEDs
http://www.youtube.com/watch?v=L9u3BLiWu0Q&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=lk2PSWdOHp0&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=ELSI81CFMy4&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=5Rc5gQm16D0&feature=related
Der er masser af 'Maxi-Knallert-videoer' på YouTube, søg selv.
Honda kan også... CD50
og S90
|
|
|
|
|
'Outsider Versioner'.. En
CD90 og en CA110. 90 og 110 ccm. |
|
Lidt mere Honda Endnu et billede af 50 ccm. versionen som også kørte i Danmark Ja og hvorfor ikke også Honda. En Engelsk version i 'Peter Pedal' udgave 90 ccm. MC i en lidt nyere udgave, som der også kørte nogle af herhjemme. Hovsa... Så smuttede vi lige op på 125 ccm. udgaven. Men igen, stilen fornægter sig ikke. Her noget af det nyere. En DAX, som fås både som 50 ccm. og 125 ccm. En 100 ccm. af Parkistansk oprindelse med en Honda ligende motor.
|
Suzuki laver også Maxi-Knallerter.. |
2 næsten ens Suzuki-er, en
100 ccm. Maxi-Knallert og en 50 ccm. 30/Knallert. Det er næsten kun farven der har en anden lyd :-D. |
|
En NY.. | og en GAMMEL 100 ccm... |
Kawasaki og de små
MC-er..
|
|
|
Puch |
|
Puch har en lidt speciel
historie.
Den her viste øhh-scooter er 30/Knallert, men i de 'glade 60-ere' kunne den også fås som en MC (Maxi-Knallert). Den eneste synlige forskel på de 2 udover nummerpladen var farven, ('Fisegrøn' i stedet for som vist her 'Fiseblå'. Man måtte køre 2 på den og den kunne køre omkring en 70 - 80 Km/t og krævede selvfølgelig MC-Kørekort. Jeg har desværre kun kunne finde et billede af 30/Knallert versionen :-(. |
Kreidler Florett |
|
Mange Kreidler ejere har 'fjernet plomben', tilsat flere 'ccm-er' og fået indregistreret deres knallerter som Maxi-Knallerter. Der findes ligefrem en dansk klub for den slags foretagsomhed. Kig ind her: http://www.kreidlerreg.dk/ |
Lidt af hvert... |
|
|
En sprit ny Kineser 125 ccm. |
En til 100 ccm. i MC design.. |
Og atter en.... |
Sammenligning mellem min SR125 og en SR50 45/scooter. |
Set bagfra. Kun nummerpladerne fortæller hvem der er hvem.. |
Hvis nogen har tilføjelser eller rettelser til denne side, så er de velkomne til at skrive til mig. ***jansteendk'a'hotmail.com***
|